Søg
Generic filters
Vælg en side

Vores engagement i Australien

6. januar 2020

Det er tragisk med de brande, der raser i Australien nu. Mennesker, flora, fauna og natur påvirkes stærkt i mange områder af landet. Vores tanker går til alle dem, der er berørt af denne naturkatastrofe.

Vi har modtaget henvendelser fra folk, der synes, det er forkert og kynisk af os at markedsføre ture til Australien, når landet påvirkes på denne måde.

Nogle bliver krænket på Australiens vegne, fordi vi promoverer de mange unikke oplevelser, man kan have i Australien, når mange nu er uden hus og hjem, og flere er dræbt i brandene. Derfor vil jeg gerne forklare, hvorfor vi fortsætter med at promovere Australien som en af ​​verdens mest fantastiske destinationer.

For det første skal det huskes, at Australien er et enormt kontinent, og at det meste af Australien ikke er berørt af brande. Mange af de største natur- og turistoplevelser ligger i de uspolerede områder og er stadig åbne og tilgængelige som sædvanligt.

Turistsektoren er en af ​​de største industrier i Australien. Millioner af mennesker får direkte og indirekte deres indkomst fra denne branche. Det er tragisk for alle dem, der mister deres levebrød i de berørte områder, men det er ikke hensigtsmæssigt at vi i loyalitet overfor dem, stopper med at markedsføre og sælge rejser til Australien og dermed også rammer dem som arbejder med turisme i de uberørte områder.

Australiens turistindustri er blandt verdens mest miljøvenlige og vi er stolte af det arbejde, de gør for at beskytte natur og dyreliv. Mange driver faktisk virksomheder i forbindelse med eller ud over deres turistforretning, hvor turistindtægter finansierer bevaringsprojekter.

Vi er i tæt kontakt med mange af dem, der er berørt af brandene og med dem, der ikke er det. Alle beder de os om ikke at glemme dem, men at vi fortsat er aktive i markedsføring af Australien, så de kan finansiere genopbygningen.

Australske myndigheder har afsat ca. 10 milliarder kroner til genopbygning, men der er brug for meget mere til dette arbejde fremadrettet. Mange af disse midler skal komme fra forskellige aktører inden for turisme.

Vi kunne sandsynligvis spare en masse penge ved at stoppe med at reklamere for ture til Australien i et par måneder og hellere bruge disse penge på at markedsføre andre destinationer under vores andre varemærker. Men vi vælger stadig at være loyale overfor vores venner og partnere i Australien og bidrage på den måde til at genopbygge, hvad der er gået tabt.

Den seneste nyhed fra Australien i dag er, at der er faldet kraftig regn i flere af de mest udsatte områder, og at temperaturerne er faldet markant. Ifølge meteorologerne fortsætter regnen til torsdag. Dette er gode nyheder og dette kan forhåbentlig hjælpe brandvæsenet med, at få kontrol over brandene.

Rolf Eirik Kjeseth
Administrerende direktør
Australienrejser Group Scandinavia